måndag 9 mars 2015

Öppet Vin 2015-03-02


Var du där?

Det var inte jag... tyvärr...

Det är tur att jag har mina kontakter på provningen, så jag får en ganska bra bild över kvällen.

Det känns tryggt att veta att man har pålitliga personer som dels väljer, köper och levererar vinerna samt fixar informationspappret som ni får ta del av, och som dels är där och jobbar och stöttar mig och varandra när jag själv ligger hemma i sjuksängen.

Jag sitter här med pappret över vinerna och ser att ni allt fick prova en del trevliga saker.

Jag citerar Berit och Bengt:
"Ikväll kommer vi att prova ett urval av viner, alla utom en, från marsnyheterna som släpptes idag. Vi inleder i de treförsta heaten med att ställa nya världen mot gamla världen. Först blir det två vita viner, en Pinot Gris från Italien mot en Viogner från Australien. Sedan två viner gjorda på Pinot Noir och här jämför vi Kalifornien mot Bourgogne.
Vi fortsätter med att jämföra två olika viner med Granache som huvuddruva. Den ena är gjord på enbart Grenache och kommer från Spanien och den andra har Grenache som huvuddruva blandad med Shiraz samt Mourvedre och kommer från Australien. Sedan avslutar vi med två viner från gamla världen, en Tempranillo från Spanien och en Nebbiolo från Italien."

Extra vinet denna kväll kan jag läsa att det var Casanova di Neris Brunello från 2009. Avundsjuk blir jag. Bra producent och bra vin!

Hoppas maten smakade bra denna kväll, hörde ryktesvägen att den var mycket trevlig.

Så nu skulle jag vilja höra er version på kvällen. Vad tyckte ni var bäst/mest överraskande osv... Tyck till här i bloggen!!

För er som inte var där, så kommer vinbladet här nedan...
(klicka på bilderna i datorn för att få upp full sida)


Ulrika






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar