måndag 21 september 2015

Cabernet Sauvignon vs Syrah/Shiraz 2015-09-20

Att skilja en Cabernet Sauvignon från en Syrah/Shiraz är väl enkelt!
Eller?

Man kan ju tycka det... när vi beskriver vinerna så känns det kanske för många av oss självklart vad som är vad. Men när verkligen kommer ifatt oss och man sitter där i en blindprovning, så är vi inte lika tvärsäkra längre. Och om vi är säkra, så lovar jag att vi alla får oss en tankeställare när vi inser att det som var så självklart inte längre är det.
Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller 3-betygare, vi blir alla osäkra när vi inte längre får de där 10 sekunderna att kika på flaskan som gör att vi lätt kan bedöma hur det borde vara...
Efter gårdagens provning, så tror jag det är många som håller med mig. Att skilja på Cabernet och Syrah är inte så enkelt som man kan tro. Men vad gör väl det? En trevlig provning är väl aldrig fel när det finns så många trevliga människor runt omkring oss.
Och visst är det lite trevligt att fundera lite såväl enskilt som tillsammans och se om vi kan resonera oss fram till vad som är vad, och varifrån det kommer.

12st viner fick vi prova igår. En Cabernet Sauvignon ställdes mot en Syrah/Shiraz från samma land, dvs sex olika länder fick vi prova. Vilket vin var vilket från respektive land?
Var det någon som glömde att göra bedömningen om det var gott eller inte? Vilket var kvällens bästa vin?

Själv fick jag med mig en lista på lite olika viner som var trevliga och inte minst... kunskapen att de två vinerna jag var helt säker på, var tvärtom. Suck! Men ack, då får jag väl prova lite till då.

Bifogar lite bilder från provningen tagna av Ingela Berrum, samt lite bilder på vinflaskorna som jag tagit själv. Tydligen fastnade jag själv också i Ingelas mobil, så nu vet ni vem det är som skriver (sista bilden)   ;-)

Ulrika

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar